mandag 10. september 2007

Mediarimen 10.9.07

Tekst er et utvidet tekstbegrep av alle medieuttrykk. Teksttyper kan være skrift, bilder, lyd og levende bilder. Når en kombinerer to eller flere teksttyper på en og samme side, får vi en sammensatt tekst. Eksempler på dette er en tegneserie, mms, hjemmeside eller en sms som inneholder smilys.

Når vi har tilgang og bruker utstyr som kamera, Internett, PC og mobil, har alle muligheter til å være produsenter. Dette er mulig fordi utviklingen har forbedret seg kraftig de siste årene. En produsent er en som lager noe for noen andre. En konsument er en som bruker medieuttrykk, altså en forbruker. Vi er alle konsumenter når vi slår på eller ser på tv.

Statiske tekster er for eksempel bilde som viser noe som er stille. En vanlig tegning eller et bilde er eksempler på det.



Dynamiske tekster er noe som er i bevegelse, som levende bilder/film og lyd.




En tegneserie er en mellomting mellom statisk og dynamisk. Vi ser ett bilde som er helt i ro, men vi skjønner at personen som er tegna skal springe, vinke, kaste noe eller sparke en ball.





Dette bildet er dynamisk, fordi vi ser en tydlig irritert Donald er på tur til å kaste avisa etter noen. Det ser vi på måten han står på, og at han har hevet armen over hodet. Han har også brettet opp armen, klar til "kamp."

Ingen kommentarer: